Estetisk lärprocess – vad pratar vi egentligen om?
Mats Andersson[1]
lyfter frågan. Idag tvingas vi tänka till om vad vi menar med estetisk lärprocess, vad betyder ordet estetisk respektive process, vad är det för
lärande vi vill uppnå? Ordet estetik kommer ursprungligen från grekiskan och
kan översättas till det sinnliga, det som vi kan uppfatta med våra sinnen;
känsel, syn, hörsel, lukt och smak. Men det finns fler definitioner. En process
är något som pågår under längre tid. Lindströms modell för lärande kan användas
för att bättre förstå hur vi kan lära i,
om, med och/eller genom ett
estetiskt ämne.
Vi reflekterar och diskuterar hur frukt och
grönsaker, i olika färger och former, kan användas och bidra till barns lärande
och hur estetisk lärprocess kommer in i sammanhanget. Som pedagog bör jag
försöka att inta ett helhetsperspektiv; hur kan vi arbeta med frukt och grönt och
utmana barnen på olika sätt? En ingång är att ställa frågor som var frukten kommer
ifrån och hur den växer. Experiment som kan göras är att låta frukten ligga
framme och undersöka vad som händer, en process där frukten bryts ner och förändras;
nytt utseende och ny doft. Vågar vi smaka? Processen leder till nya
sinnesupplevelser och möjligheter till resonemang kring hållbar utveckling. Det
är lätt att få in språk och matematik i samtal och arbete. Vad ser vi för
former? Vilka figurer kan växa fram? Hur kan vi skapa ett fint mönster?
Under kommande VFU ska
jag använda mitt didaktiska material. Det är viktigt att jag funderar över
syftet med materialet och hur det utmanar barnen. Vidare bör jag fundera över
mitt förhållningssätt, exempelvis medutforskare eller förmedlare, och hur jag
vill att barnen ska uppfatta mig. Efteråt blir det intressant att utvärdera: Såg
jag en estetisk lärprocess? Skapades utrymme för barnens kreativitet? Lyckades
jag utmana barnen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar