lördag 27 februari 2016

Estetisk lärprocess

Estetisk lärprocess – vad pratar vi egentligen om?

Mats Andersson[1] lyfter frågan. Idag tvingas vi tänka till om vad vi menar med estetisk lärprocess, vad betyder ordet estetisk respektive process, vad är det för lärande vi vill uppnå? Ordet estetik kommer ursprungligen från grekiskan och kan översättas till det sinnliga, det som vi kan uppfatta med våra sinnen; känsel, syn, hörsel, lukt och smak. Men det finns fler definitioner. En process är något som pågår under längre tid. Lindströms modell för lärande kan användas för att bättre förstå hur vi kan lära i, om, med och/eller genom ett estetiskt ämne.

Vi reflekterar och diskuterar hur frukt och grönsaker, i olika färger och former, kan användas och bidra till barns lärande och hur estetisk lärprocess kommer in i sammanhanget. Som pedagog bör jag försöka att inta ett helhetsperspektiv; hur kan vi arbeta med frukt och grönt och utmana barnen på olika sätt? En ingång är att ställa frågor som var frukten kommer ifrån och hur den växer. Experiment som kan göras är att låta frukten ligga framme och undersöka vad som händer, en process där frukten bryts ner och förändras; nytt utseende och ny doft. Vågar vi smaka? Processen leder till nya sinnesupplevelser och möjligheter till resonemang kring hållbar utveckling. Det är lätt att få in språk och matematik i samtal och arbete. Vad ser vi för former? Vilka figurer kan växa fram? Hur kan vi skapa ett fint mönster?

Under kommande VFU ska jag använda mitt didaktiska material. Det är viktigt att jag funderar över syftet med materialet och hur det utmanar barnen. Vidare bör jag fundera över mitt förhållningssätt, exempelvis medutforskare eller förmedlare, och hur jag vill att barnen ska uppfatta mig. Efteråt blir det intressant att utvärdera: Såg jag en estetisk lärprocess? Skapades utrymme för barnens kreativitet? Lyckades jag utmana barnen?




[1] Mats, Andersson. Föreläsning: Estetiska lärprocesser. Campus Varberg, 2016-02-25.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar