Vi börjar med övningar kopplade till puls, takt och rytm. Lindahl förklarar begreppen; pulsen är vårt hus, takten de olika rummen i huset och rytmen är möbleringen i rummen. Hon förklarar också olika notvärden; såsom helnot, halvnot, fjärdedelsnot och åttondelsnot. Ett sätt att tydliggöra för barn dess olika innebörd är att istället säga ”vilnot”, ”klivnot”, ”gånot” och ”springnot”. Detta kan också illustreras genom att vika och klippa ett papper i olika längder. Vi får testa att skapa egna takter med olika notvärden och klappa händer, alternativt slå på knäna, i golvet, utifrån dessa. En övning som utmanar.
Vi övar oss i att känna och lyssna in puls och
taktart genom att röra oss till trumslag och olika musikstycken och sånger.
Lindahl har med sig några instrument samt sång- och aktivitetspåsar. Vi gör
sångövningar och sånglekar till djembetrumma och äggmaracas. Ett stort, blått,
tunt, silkigt tyg blir ett hav, en haj kommer ut på havet och leder oss in på
en ”hajsång”, sedan kommer en båt guppande och vi sjunger en ”båtsång”, samtidigt
rör sig vågorna fram och tillbaka, upp och ner genom att vi drar och vickar med
tyget.
Färgglada sjalar inspirerar, sjalarna kan lätt följa
barnens rörelser och kroppen görs delaktig i musikstunden. Barnen kan träna i
att följa en kompis rörelser eller varför inte göra en tårta genom att lägga
lager på lager av jordgubbssylt, vaniljkräm, skivad banan, marsipan med mera.
[1] Karin, Lindahl. Workshop: Musik 1. Campus Varberg,
2016-02-09.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar