måndag 15 februari 2016

Musik 2

Idag vårt andra musikpass med Karin Lindahl[1]. Börjar med lite repetition från förra gången och gör några övningar kopplat till puls, takt och rytm. Vi får även sjunga en visa där text och kroppsrörelser ska följas åt; ”Vinka med tårna, gunga med knäna, vippa på rumpan och hoppa högt…”. Ett kul sätt att öka barnens kroppsmedvetenhet.

Lite längre fram på dagen får vi bekanta oss med olika instrument. Det är bland annat klaves, maracas, gurka, bjällra, tonblock, tonbox, xylofon, handtrumma och djembetrumma.





















Vi får välja varsitt instrument och gör en övning där vi sitter i ring. I tur och ordning tillförs alla instrumenten och det slutar med en rytmisk kakafoni… eller egentligen låter det riktigt fint. På samma sätt avslutas instrumenten ett och ett. Vi gör också en liknande övning men blundar samtidigt. Detta kan liknas vid ett undersökande arbetssätt, vi får prova och utforska nya instrument, lyssna in puls, rytm, urskilja enskilda instrument och hålla fokus.

Efter lunch får vi mer ingående testa djembetrumma och gitarr. Trumman är verkligen effektfull och tydliggör puls och rytm, ett instrument som jag gärna skulle få in i kommande musikövningar med barn. En av mina målsättningar är att någon gång i framtiden kunna spela eller kompa enkla visor med gitarr. Jag har kommit en liten bit på väg, försöker hålla jämna steg med min dotter som började spela för ungefär ett halvår sedan. Det är så mycket glädje med musik och instrument förstärker känslan.




[1] Karin, Lindahl. Workshop: Musik 2. Campus Varberg, 2016-02-15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar