måndag 15 februari 2016

Medierat lärande

Då jag inte har möjlighet att gå på Fihns föreläsning; Medierat lärande, Campus Varberg 16-02-12, har jag istället, på rekommendation av Fihn, läst Kupferbergs kapitel; Medierat lärande och pedagogisk teori. Jag har också läst några sidor i Einarssons kapitel; Dramapedagogik som form för medierat lärande.

Kupferberg (2013, ss. 15-52) beskriver olika sätt att lära och få kunskap kopplat till estetiska ämnen som bild, musik och drama. Han lyfter begreppet ”medierat lärande”. Kupferberg (2013, ss. 33-34) och Einarsson (2013, ss. 130-132) förklarar Lindströms modell som kan bidra till en bättre förståelse och tydliggöra estetiska lärprocesser. Modellen speglar fyra estetiska lärandeformer; det handlar om att lära I, OM, MED och GENOM ett estetiskt ämne.

I fördjupning kommer jag att mer utförligt beskriva Lindströms modell.


Referens:

Kupferberg, Feiwel (2013). Medierat lärande och pedagogisk teori. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur, ss. 15-52.

Einarsson, Anneli (2013). Dramapedagogik som form för medierat lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur, ss. 125-148.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar