Då jag inte har möjlighet att gå på Fihns
föreläsning; Medierat lärande, Campus Varberg 16-02-12, har jag istället, på
rekommendation av Fihn, läst Kupferbergs kapitel; Medierat lärande och
pedagogisk teori. Jag har också läst några sidor i Einarssons kapitel;
Dramapedagogik som form för medierat lärande.
Kupferberg (2013, ss. 15-52) beskriver olika sätt att lära och få kunskap kopplat till estetiska ämnen som bild, musik och drama. Han lyfter begreppet ”medierat lärande”. Kupferberg (2013, ss. 33-34) och Einarsson (2013, ss. 130-132) förklarar Lindströms modell som kan bidra till en bättre förståelse och tydliggöra estetiska lärprocesser. Modellen speglar fyra estetiska lärandeformer; det handlar om att lära I, OM, MED och GENOM ett estetiskt ämne.
I fördjupning kommer jag att mer utförligt beskriva Lindströms modell.
Referens:
Kupferberg, Feiwel (2013). Medierat lärande och pedagogisk teori. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur, ss. 15-52.
Einarsson, Anneli (2013). Dramapedagogik som form
för medierat lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie
(red.). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund:
Studentlitteratur, ss. 125-148.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar