tisdag 16 februari 2016

Fältdag 2 och 3

Fältdag 2

Andra besöket hos F-klass; jag börjar tidigt och är med på morgonfritids. Skolan kör sedan igång klockan åtta och kör på i full fart fram till klockan ett. I schemat idag ligger dans, min VFU-lärare är mycket duktig på dans och musik överlag. Det är intressant och spännande att få delta i ett danspass, med tanke på innehållet i vår kurs och specifikt efter vår workshop i musik. Jag försöker att få med mig så mycket erfarenheter och tips som möjligt. Jag vill få in musik på många olika sätt när jag kommer ut i arbete.

Sist men inte minst idag får jag möjlighet att stämma av mina tankar kring didaktiskt material med VFU-lärare. Det känns bra och nu är det bara att utveckla tankarna och färdigställa materialet.


Goda ledord att återkomma till och påminna om






















Fältdag 3

Samlingen idag, min tredje fältdag, inleds med en lugn stund; stillsam musik, såpbubblor och enkla rörelseövningar till en lugn röst. Den här inledningen tar jag med mig i mina tankar. Det är något jag tror på, att inleda en morgon med lite rofylld musik och en lugn röst. Alternativt att någon gång under dagen få stanna upp i ett annars fartfyllt tempo.

Dagens bildpass går ut på att barnen ska skapa en vintertavla med rävar och granar. Först en genomgång av kvadrat och triangel, därefter hur dessa former kan användas i tavlan, ett sätt att i bilden få in matematik. En färdig tavla visas för barnen, men det poängteras att det bara är ett förslag på hur den kan se ut. Det går att variera med exempelvis antal rävar och granar, storlek, placering etc.















I min reflektion efteråt tänker jag på frågan som dykt upp då och då vad gäller bild och skapande, om det ska ske helt fritt eller inte. Det är en ganska svår balansgång… jag tror att flera av barnen idag kan ha känt en trygghet i att utgå från något, oavsett tog de sig an uppgiften med entusiasm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar