Fältdag 2
Andra besöket hos F-klass; jag börjar tidigt och är med på morgonfritids. Skolan kör sedan igång klockan åtta och kör
på i full fart fram till klockan ett. I schemat idag ligger dans, min
VFU-lärare är mycket duktig på dans och musik överlag. Det är intressant och
spännande att få delta i ett danspass, med tanke på innehållet i vår kurs och
specifikt efter vår workshop i musik. Jag försöker att få med mig så mycket
erfarenheter och tips som möjligt. Jag vill få in musik på många olika sätt när
jag kommer ut i arbete.
Sist men inte minst idag får jag möjlighet att
stämma av mina tankar kring didaktiskt material med VFU-lärare. Det känns bra
och nu är det bara att utveckla tankarna och färdigställa materialet.
Samlingen idag, min tredje fältdag, inleds med en lugn stund; stillsam musik, såpbubblor och enkla rörelseövningar
till en lugn röst. Den här inledningen tar jag med mig i mina tankar. Det är
något jag tror på, att inleda en morgon med lite rofylld musik och en lugn
röst. Alternativt att någon gång under dagen få stanna upp i ett annars
fartfyllt tempo.Fältdag 3
Dagens bildpass går ut
på att barnen ska skapa en vintertavla med rävar och granar. Först en genomgång
av kvadrat och triangel, därefter hur dessa former kan användas i tavlan, ett sätt
att i bilden få in matematik. En färdig tavla visas för barnen, men det
poängteras att det bara är ett förslag på hur den kan se ut. Det går att
variera med exempelvis antal rävar och granar, storlek, placering etc.
I min reflektion efteråt tänker jag på frågan som dykt
upp då och då vad gäller bild och skapande, om det ska ske helt fritt eller
inte. Det är en ganska svår balansgång… jag tror att flera av barnen idag kan
ha känt en trygghet i att utgå från något, oavsett tog de sig an uppgiften
med entusiasm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar