… och vi lärarstudenter får idag möta konst.
Vi börjar med att träffas på Campus där Marie
Bendroth Karlsson[1]
håller en föreläsning om konst i allmänhet, barns möte med konst och vad vi som
pedagoger kan tänka på när barn möter konst, didaktiska frågor som vi kan
fundera över. Bendroth Karlsson presenterar Lindströms modell som kan användas
likt en tankefigur för mig som pedagog. Vilket lärande vill jag se i en
aktivitet och vad blev det sedan för lärande som uppstod, i detta fall vid
barnets möte med konst. Utifrån Lindströms modell handlar det om att lärandet
kan uppstå I, OM, MED och GENOM konst.
Vad konst är eller hur det uppfattas beror till viss del på sammanhanget
och den miljö som omger. Bilder som vi uppfattar ”hemska” i ett visst
sammanhang kan uppfattas ”fina” i ett annat. Innan ett barn ser en utställning
är det viktigt att en vuxen har besökt utställningen i förväg och vet vad som
visas. När sedan barnet är där är det också viktigt att en vuxen finns med och
förklarar, hjälper barnet att tolka och sätta ord på konsten.
En bit in
på förmiddagen går vi vidare till Varbergs Konsthall som är en del av Kulturhuset
Komedianten. Här får vi se skulptören och konstnären Roland Perssons
utställning ”Mother”. Hans konstverk är avgjutningar i silikon, i naturlig
storlek. Det är häftigt att komma in i utställningshallen och mötas av en
elefant i verklig storlek!
Bendroth Karlsson utmanar oss och vill att vi ska
associera med något vi kommer att tänka på eller känner när vi ser
skulpturerna. Vi får först skriva ner ord på papperslappar. Tanken med detta är
att visa på hur man sedan kan samtala om orden och om konsten, hur man kan diskutera
ordens betydelse och innebörden för den som skrivit ordet. På detta sätt skulle
det kunna bli ett språkutvecklande tillfälle för barn.
Mina tre ord, efter en första snabb runda i
konsthallen, är; tanke?, läskigt och ödsligt. Jag blir fundersam och förundrad
när jag ser dessa annorlunda konstverk som är utplacerade med mycket ”space” i
den stora hallen. Vad är Perssons tanke med sitt verk? Vad vill han säga? Det
är inte så lätt att komma fram till detta på egen hand och därför är det
spännande och meningsfullt att en konstpedagog berättar om bakgrunden till respektive
skulptur.
Jag är inte en van besökare av konstutställningar
men när jag väl besöker en väcks oftast mitt intresse och nyfikenhet. Enligt Bendroth
Karlsson kan många människor uppleva
en osäkerhet inför möte med konst, detta kan bero på att de inte har fått
möjlighet att till exempel besöka konstutställningar när de var yngre.
Det
skulle vara kul att ta med sig barn till en utställning och därefter på hemmaplan
fortsätta med samtal, diskussioner och arbete utifrån detta besök. En fråga som
dök upp under dagens visning är hur barn skulle uppfatta Roland Perssons
skulpturer. Särskilt den som visar en naken, lemlästad man med duvor sittande
på kroppen. Hur skulle barn uppleva detta? Jag tänker på barns mardrömmar och
berättelser hemma som leder till upprörda föräldrar. Enligt konstpedagogen var
detta också en fråga man diskuterat tidigare. När en grupp barn varit där vid
ett tillfälle hade pedagoger täckt över kroppen så att barnen inte skulle se
den. Detta visar vikten av att som vuxen först ha besökt en utställning innan
barn tas dit. Jag ställer mig ytterligare en fråga gällande denna skulptur; kan
den verkligen, i något sammanhang, ses som ”fin” eller ”vacker”? För mig är den
fortfarande ”läskig”.
[1] Marie,
Bendroth Karlsson. Föreläsning/Workshop:
Barn möter konst. Campus
Varberg och Varbergs Konsthall, Komedianten 2016-02-03.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar