SKOLIFIERING – BARNIFIERING
GLÄDJE - LEKFULLHET
TRYGGHET - UTMANING
GLÄDJE - LEKFULLHET
TRYGGHET - UTMANING
Förskoleklass är enligt Bourghardt en skolform
som är satt lite på undantag. Mittemellan förskolan och skolan, men ändå med en
verksamhet som i många fall är skolifierad, det vill säga mer lik skolans
verksamhet än förskolans och där det alltför ofta bedrivs en
förmedlingspedagogik. Det är viktigt att inte glömma bort det lekfulla, vi ska väcka
barnens nyfikenhet och lust till att lära – det behövs en barnifiering i förskoleklass.
Uppdraget är att få barn som utvecklas till aktiva och kreativa
individer.
Bourghardt beskriver vidare hur vi som pedagoger
ibland måste göra didaktiska val. Den undervisning som bedrivs ska anpassas
till varje elevs förutsättningar och behov, vilket kan vara svårt i varje
enskild situation. Föräldrar har sitt barns bästa för ögonen och vi behöver kunna förklara våra didaktiska val och finna effektiva vägar för lärande. Vi har en
hel barngrupp att ta hänsyn till där barnen är olika men individualiserar våra
insatser där vi kan, vi uppmuntrar, bekräftar och utmanar!
Likt en pendel rör sig vårt arbete i skolan mellan
att skapa trygghet och skapa utmaningar. Barn vill utmanas och 5-7 åringar är
en åldersgrupp där det passar utmärkt att arbeta tematiskt. Genom skilda
metoder kan vi då få in olika estetiska uttrycksformer och ett innehåll med många
olika ämnen. Jag tycker det verkar spännande och intressant att arbeta i
förskoleklass, samtidigt är det en stor utmaning. Alltså utmaning på alla håll
och kanter!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar