Att Anna Gunnarsson[1]
från Navet kommer till Campus idag är ett bra alternativ till att vi ska åka
till Borås. Gunnarsson berättar om senaste boken; Tunda och Triton Spännande
fysiksagor med experiment. Hon förklarar att genom handdocka, saga och
berättande kan man få en bra start med små barn, en bra inledning till ett
arbete som funkar med de flesta.
Vi får i uppdrag att tillverka katapulter i olika
modeller. Det är roligt och känns som en arbetsuppgift som skulle passa barn i
fem, sexårsåldern. Det blir ett sätt att arbeta med naturvetenskap och
konstruktion. Språket och matematiken kommer in om man samtalar om det som sker
och exempelvis mäter upp hur långt man kan få iväg en marshmallow.
![]() |
Några av de katapulter som tillverkades av oss idag |
Vi får tips om att tillverka pappershelikoptrar och
pappersflygplan. En spännande idé och aktivitet som Gunnarsson testat är att
bygga en riktigt stor katapult. Genom att skjuta iväg en naturtvättsvamp som är
dränkt i färg och som får träffa ett stort uppspänt lakan kan man skapa
fantastiska konstverk. Detta tycker jag låter häftigt och inspirerande.
Nästa uppdrag som vi får
är att bygga upp en ”skuggstad”, en skyline. Detta är ytterligare en uppgift
som jag känner skulle passa barn i åldern fem till sex år, naturligtvis skulle
det funka med både något yngre och definitivt äldre också. En ganska enkel aktivitet där barnen får skapa och utforska gemensamt och som
skulle gå att genomföra under vår VFU. Vi får ta del av bilder och film på nätet som fås
fram genom sökorden ”shadow art”.
Varför uppfinna hjulet på nytt, när barn utforskar
tar det ändå sina egna vägar och lärandeformer. Något i den stilen uttrycker
Gunnarsson och med detta menar hon hur vi kan ta del av böcker och nätet när vi
söker idéer till nya aktiviteter som går att göra tillsammans med barn. Att vi
kan ta del av sådant som redan finns, det behöver inte vara något som helt och
hållet från början kommer från oss själva. Jag kopplar dessa tankar till
Drivhusets workshop, att inspiration kan inhämtas från ett befintligt material
men att det kan vidareutvecklas eller ibland behöva anpassas.
Under sista delen av dagens pass ska vi skapa egna
berättelser. Vi får ta del av goda råd om hur man kan skapa en karaktär och en
handling i en berättelse. Det är på många sätt en bra uppgift men det är fredag eftermiddag och tyvärr har min kreativa
hjärnhalva gått på ledighet. Det är lite svårt att koncentrera sig, bollar idéer med bordsgrannen. Tror att många av oss vill få in dagens övningar i en berättelse och kanske använda som del i didaktiskt material. Alla skriver så pennorna glöder, alla
utom jag.
När vi till sist ska läsa upp våra berättelser
säger jag ”pass”. För mig är en skapande process något som bör få ta lite tid, något som får växa fram. Tidspress tar udden av det roliga, det kreativa och ibland blir det stopp. Efter idétorka under en lektion kan det räcka med en stund på cykeln hem, då faller allt på plats; att jag inte tänkte på det, eller gjorde så...
Barn jämför sig själva med andra (precis som vi vuxna). I mitt ledarskap önskar jag minska press och jämförelser. Helst ska ingen behöva känna att de måste visa upp vad de skapat eller gjort, istället för att som pedagog säga att alla ”ska visa” kan man fråga om någon ”vill visa”. Det är så lätt att barn känner att de misslyckats vid jämförelse med andra. Men jag är medveten om att barn också kan känna stolthet över att få visa vad de åstadkommit och att det kan finnas en poäng med att lära av varandra, detta gör att det blir en viss balansgång för oss som pedagoger.
Barn jämför sig själva med andra (precis som vi vuxna). I mitt ledarskap önskar jag minska press och jämförelser. Helst ska ingen behöva känna att de måste visa upp vad de skapat eller gjort, istället för att som pedagog säga att alla ”ska visa” kan man fråga om någon ”vill visa”. Det är så lätt att barn känner att de misslyckats vid jämförelse med andra. Men jag är medveten om att barn också kan känna stolthet över att få visa vad de åstadkommit och att det kan finnas en poäng med att lära av varandra, detta gör att det blir en viss balansgång för oss som pedagoger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar