Idag träffar vi Marie Lundgren[1] som
lyfter didaktiska aspekter på olika material. Hon förklarar begreppet didaktik
men tipsar även om Skolverkets hemsida, där vi kan få bra förklaringar till vad
didaktik är och vilka de didaktiska grundfrågorna är.
Lundgren beskriver hur det varit ”lite på modet” att
vi ska utgå från barnen och deras önskan och intressen i förskolans arbete. Det
är inte fel men ibland behöver vi så ett litet frö, väcka barns intresse och
nyfikenhet för något nytt. Det kan vara bra att tänka lite både och.
Pedagogers barnsyn och kunskapssyn är något som
påverkar val av material och arbetssätt. Ser vi det kompetenta barnet? Ser vi
barnet som en medmänniska? Försöker vi utmana barnet på en lagom
individanpassad nivå? Vad anser vi som viktig kunskap?
Lundgren förklarar hur ett didaktiskt material kan
vara nyinköpt, men också helt egentillverkat, det kan vara en blandning av
gammalt och nytt, ett grundmaterial från vilket man gör sidospår, ja
varianterna är många.
Vi får möjlighet att prova olika material och
fundera lite över det material som vi själva ska skapa. Just nu känner jag en
viss förvirring, jag har tankar kring mitt material men känner att jag behöver
tid att fundera och undersöka lite på egen hand i lugn och ro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar