söndag 13 mars 2016

Eget didaktiskt material - Planering

Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev. 2015) är skolans uppdrag att eleverna erbjuds en miljö som stimulerar och väcker nyfikenhet, en miljö som främjar lärande. Arbetssättet ska innebära att eleverna får använda och prova olika uttrycksformer, att de får undersöka och utforska enskilt och tillsammans med andra.

Materialets och temats syfte är att barnen ska ges möjligheter till utveckling av språk och matematiska färdigheter. Genom berättelse, fakta och bilder, aktiviteter med skapande både enskilt och gemensamt samt genom samtal ska barnen få kunskaper om dinosaurier och svar på frågor som: När levde dinosaurierna? Hur såg de ut? Hur stora var de? Hur kan vi veta så mycket om dem? Varför dog de ut?

Tillfällen och aktiviteter planeras noga, didaktiska frågor jag ställer mig är: Vad ska lyftas? Vilka frågor ska ställas? Hur och vad för skapande ska ingå? Arbete i helklass eller i mindre grupper? Vilket material kommer att behövas? Var och när ska aktiviteterna äga rum?


Referens:

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [Ny rev. utg.] (2015). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar