Vecka 1: två tillfällen i helklass (onsdag och torsdag)
Ture gör entré genom att smyga upp ur sin låda. Kopplar
sedan in Ipad till projektor och visar e-bokens första sidor för alla barnen på
storbild samtidigt som vi samtalar kring dessa. Bland annat ser vi olika
grupperingar av dinosaurier; Långhalsgänget, Tuppkamsgänget, Pansargänget, Köttgänget med flera.
Under andra tillfället beskrivs Diplodocus och
Tyrannosaurus Rex. Två korta animerade faktafilmer om dinosaurier visas och avslutningsvis
sjunger vi och rockar loss till Dinosaurietågets bokstavssång.
Vecka 2: två tillfällen varav ett i mindre grupp
(tisdag) och ett i helklass (torsdag)
Klassen delas in i tre grupper med sex barn per grupp. Tanken med dagens aktivitet är att barnen ska få en viss
förståelse för dinosauriens storlek. Barnen ska få måla en Tyrannosaurus huvud;
omkring två meter långt och med stora tänder motsvarande skor i storlek 45! En utmaning
för barnen! Hur långt är en meter? Hur ska samarbetet gå till?
![]() |
Visar meter på olika sätt |
Barnen målar tänder, blodiga rivmärken... |
Andra veckans andra pass inleds med återkoppling till gruppaktiviteten och därefter visas ytterligare två filmer. Som avslutning, i samband med fruktstund, läser jag klart berättelsen om Ivar.
Vecka 3: två tillfällen varav ett i mindre grupp
(tisdag) och ett i helklass (torsdag)
Barnen får möta lera och olika sinnen används. Leran
i bruna nyanser luktar...
Hur kan en kramfigur se ut? Svar: På alla sätt och vis. Kanske den levde på dinosauriernas tid.
- Usch, det luktar illa!
- Vad luktar det? frågar jag.
- Natur.
- Jord.
Tre grupper löser av varandra. Enskilt får barnen i uppdrag att skapa en lång form, en kort och en rund. Sedan ska de tillsammans i varje grupp bygga ett högt torn. Genom dessa uppdrag kommer matematiken återigen in i skapandet.
- Vad luktar det? frågar jag.
- Natur.
- Jord.
Tre grupper löser av varandra. Enskilt får barnen i uppdrag att skapa en lång form, en kort och en rund. Sedan ska de tillsammans i varje grupp bygga ett högt torn. Genom dessa uppdrag kommer matematiken återigen in i skapandet.
Hur kan en kramfigur se ut? Svar: På alla sätt och vis. Kanske den levde på dinosauriernas tid.
Mitt sista pass med barnen inleds med att jag läser
boken ”Vad hände med Peters dinosaurer?”. Den här boken leder in på frågan om
varför dinosaurierna försvann. Några barn har vid tidigare tillfällen talat om
meteoriten som träffade jorden och bidrog till att dinosaurierna dog ut. Efter bok
och samtal tar Ture farväl, temat avslutas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar